Wednesday, 27 April 2016

APAKAH CIRI - CIRI KEUSAHAWANAN

TUGASAN 1 (A) : CIRI-CIRI KEUSAHAWANAN MENGIKUT TOKOH

RANGKAIAN


Rangkaian merupakan satu peralatan perniagaan yang mempunyai peranan penting untuk kejayaan seseorang usahawan. Hubungan rangkaian yang baik boleh memudahkan mereka untuk mendapatkan sokongan serta kerjasama dari rangkaian mereka. Jika usahawan mempunyai rangkaian yang baik untuk pengguna dalaman dan luaran, ia akan memudahkan usahawan memperolehi kebaikan terhadap peluang perniagaan dan dapat menyelesaikan masalah mengenai perniagaan mereka. Sebagai contoh, usahawan boleh mendapatkan sokongan dari segi tenaga kerja, bahan mentah, dan wang untuk memajukan perniagaannya. Oleh hal yang demikian, usahawan harus membina kemahiran rangkaian supaya rangkaian tersebut dapat menjadi pemangkin kepada pencapaian matlamat perniagaan (Oum, 2011).
Sebagai contoh, Tan Sri Anthony Francis Fernandes yang dikenali sebagai Tony Fernandes merupakan salah satu usahawan yang mempunyai ciri rangkaian dalam perniagaannya. Beliau merupakan pengasas “Tune Air Sdn. Bhd.” Yang memperkenalkan penerbangan tambang murah kepada pelanggan. Beliau telah membuat slogan iaitu semua orang boleh naik kapal terbang. Misi AirAsia adalah mencapai tambang termurah sehingga semua orang boleh terbang bersama AirAsia sementera menjaga kualiti tertinggi, memanfaatkan teknologi untuk mengurangkan kos dan meningkatkan layanan. Read more>>
AirAsia bersaing dengan menawarkan produk dan perkhidmatan pada harga yang murah dan kualiti yang baik. AirAsia melayan pelanggan dengan hormat dan kefahaman. AirAsia juga melindungi maklumat peribadi pelanggan kecuali mereka bersetuju untuk mengkongsikan maklumat peribadi mereka. AirAsia memilih pembekalnya dengan adil dan saksama. Pemilihan pembekal harus mengikuti peraturan dan garis panduan yang mantap. Pelaburan wang haram adalah dilarang dan tidak sah. AirAsia bertanggungjawab untuk menghalang pelaburan wang haram berlaku di AirAsia. Hal ini disebabkan pelaburan wang haram adalah tidah sah dan bahaya akan mendatangkan kesan negatif dan menjejaskan imej AirAsia. Jika imej AirAsia terjejas, pelabur akan tidak yakin terhadap AirAsia dan tidak melabur di AirAsia.
Tony Fernandes juga menggunakan rangkaian untuk mengembangkan perniagaannya di Thailand dan Indonesia. Hubungan dan rangkaian yang baik telah menjalinkan syarikat AirAsia dengan beberapa buah syarikat penerbangan. Komunikasi di Thailand dan Indonesia telah membuka peluang syarikat AirAsia untuk meluaskan perniagaan di rantau Asia.
Selain itu, Tony Fernandes juga mengembangkan rangkaiannya melalui Internet. Dalam era teknologi maklumat yang berkembang pantas, ramai orang menggunakan Internet. Beliau mengambil kesempatan ini dengan menawarkan pembelian tiket secara atas talian. Langkah ini dapat mengurangkan kos dan pengurusan kaunter tiket serta membolehkan pelanggan membuat tempahan dengan mudah.




BERANI MENGAMBIL RISIKO


Risiko bermaksud cabaran atau kemungkinan yang menyebabkan ke­rugi­an atau bahaya dalam sebuah perniagaan. Orang yang berani mengambil risiko ialah seseorang yang berani untuk mengambil risiko semasa membuat suatu keputusan. Secara teorinya, risiko yang diambil semakin tinggi, maka pulangannya semakin besar. Oleh itu, seseorang usahawan perlu menilai dan memperincikan risiko bagi setiap keputusan. Jika risiko tidak diperhitungkan, usahawan mungkin akan mengalami kerugian yang besar.
Sebagai contoh, Tan Sri Lim Goh Tong merupakan salah satu usahawan yang berani mengambil risiko. Sebelum membangun Genting, beliau pernah menceburkan diri dalam pelbagai bidang. Semasa penjajahan Jepun, beliau pernah menjadi petani, peniaga kecil dan penjual besi buruk serta perkakasan. Selepas penjajahan Jepun, permintaan bagi jentera berat meningkat disebabkan oleh beroperasi semula bidang perlombongan dan getah. Beliau mengambil kesempatan ini untuk terlibat dalam perdagangan jentera terpakai (second-hand machinery) dan berjaya mendapat keuntungan yang lumayan. Keluarga beliau memiliki sebuah pembinaan syarikat yang bernama Kien Huat Private Limited dan syarikat tersebut terkenal kerana telah meyelesaikan banyak projek utama yang berjaya. Namun begitu, beliau juga pernah menghadapi kebankrapan apabila berurusan Rancangan Pengairan Kemubu (Ukessays, 2015).
Suatu hari, semasa beliau makan malam di Cameron Highland, beliau melahirkan idea untuk membina Genting Highland. Selepas itu, beliau mula mencari dan mengumpul maklumat serta membuat keputusan bahawa Genting Sempah merupakan tempat yang paling sesuai untuk membina sebuah resort di puncak bukit. Beliau telah membelanja semua hartanya untuk projek ini. Beliau juga mengetepikan semua komen negatif yang daripada rakan dan saudara-maranya. Genting mendapat lesen Casino yang pertama selepas Tunku Abdul Rahman.Projek Genting telah siap pada Januari1971 dan memulakan perniagaan pada Mei 1971.
Idea untuk membina sebuah resort di puncak bukit adalah sangat mahal dan hasilnya tidak terjamin. Beliau telah menghabiskan semua hartanya demi menjalankan projek Genting. Beliau meramalkan suatu hari nanti, rakyat Malaysia akan mempunyai keinginan untuk pergi ke resort yang berada di gunung yang sejuk pada masa percutian. Hal ini disebabkan cuaca di Malaysia yang panas dan mempunyai kestabilan ekonomi. Beliau sangat berani dan berhati-hati untuk menjalankan projek ini (Ukessays, 2015). Oleh itu, usahawan perlu menilai risiko bagi setiap usaha yang diterokai.




PEMERHATI



Usahawan yang mempunyai sikap memerhati untuk meramalkan apa yang sedang berlaku dan apa yang bakal berlaku pada masa depan. Apabila usahawan dapat melihat dengan lebih jauh, mereka dapat tahu apa yang perlu mereka bentuk, analisis dan mempertimbangkan untuk mencapai matlamat mereka. Dengan ini, usahawan dapat membuat rancangan dengan lebih teliti untuk jangka masa panjang. Hal ini disebabkan mereka mampu untuk meramalkan perkara itu akan memberi keuntungan atau kerugian sebelum ia berlaku.
Sebagai contoh, Tan Sri Dato’ Seri Shahril Shamsuddin merupakan seorang usahawan yang mempunyai ciri pemerhati. Tan Sri Dato’ Seri Shahril Shamsuddin berusia 55 tahun. Sejak 9 Disember 2011, beliau merupakan Pegawai Eksekutif Presiden dan Ketua Kumpulan dan Pengarah Eksekutif Bukan Bebas Sapura Kencana Petroleum Berhad (Tim, 2013). Shahril juga adalah presiden dan ketua pegawai eksekutif Kumpulan Sapura, syarikat yang terlibat dalam bidang perkhidmatan minyak dan gas, teknologi komunikasi, pembangunan dan pengurusan hartanah, industri dan pembuatan komponen automotif dan pendidikan.
Tan Sri Dato’ Seri Shahril Shamsuddin juga merupakan Ketua Presiden dan Kumpulan Pegawai Eksekutif Sapura Group, perniagaan yang lama bertapak di Malaysia sejak tahun 1975 dengan pelbagai portfolio yang terdiri daripada penerbangan, pendidikan pembangunan, dan pengurusan hartanah, industri dan pembuatan komponen automotif serta terjamin teknologi komunikasi. Beliau juga berkhidmat sebagai Timbalan Pengerusi Sapura Industrial Berhad dan Pengarah bukan eksekutif Sapura Resources Berhad.
Pada umur 30 tahun, Tan Sri Dato’ Seri Shahril Shamsuddin telah mula mendapatkan kepimpinan di Syarikat Ahli bapanya. Beliau percaya bahawa baliau perlu mencapai kejayaan yang lebih besar kerana ia telah menjadi sebahagian daripada peranannya. Beliau melihat bapanya sebagai mentor yang menyiapkan dia untuk memegang tanggungjawab yang lebih besar (Tee & Ooi, 2013). Hal ini disebabkan beliau melihat bapanya bekerja keras untuk satu matlamat, iaitu untuk memberi pendidikan kepada anak-anaknya dan ini menjadi satu dorongan untuk menggalakkan beliau menjadi orang yang seperti bapanya.
Beliau membina sebuah persatuan yang memegang kualiti memkhusus yang tinggi dan memberikan kehormatan yang terbaik kepada pelanggan. Beliau merupakan seorang yang berpandangan jauh kerana beliau akan membuat satu sistem yang besar tetapi tidak ada perwatakan. Pada akhir tahun sembilan puluhan, hampir tidak ada pembekal minyak dan perkhidmatan gas syarikat, tetapi negara ini merupakan pengeluar minyak.
 Tan Sri Dato’ Seri Shahril Shamsuddin dan ahli pasukannya telah membentuk satu pasukan yang besar dan mengisi jurang. apabila banyak syarikat berminat dalam Teknologi Maklumat (IT), beliau dan ahli pasukannya keluar dari bidang tersebut dan memasuki subjek petroleum dan petrol. Hal ini kerana kebanyakan daripada mereka tidak dapat memahami tentang kerja.
Kesimpulannya, Tan Sri Dato’ Seri Shahril Shamsuddin sangat diperhatikan bukan sahaja di pelanggan tetapi juga tentang perwatakan beliau. Beliau tidak terlibat dalam bidang IT dan memilih bidang petroleum dan petrol kerana beliau tahu ia mempunyai potensi besar untuk berkembang. Hal ini merupakan seseorang usahawan yang mempunyai ciri pemerhati.



BERWAWASAN


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, berwawasan bermaksud mempunyai pandangan yang jauh tentang kemajuan dan perkembangan pada masa depan.
Sebagai contoh, Dr. Vida merupakan seorang yang sangat minat berniaga. Seawal usia sembilan tahun, beliau mula menjual nasi lemak dan kuih muih. Pada usia 12 tahun, beliau menjual barangan kecantikan dan berterusan sehingga melanjutkan pelajaran ke universiti. Dr. Vida mengata bahawa dia telah melakukan pelbagai jenis pekerjaan untuk mendapatkan duit (Utusan , 2015).
Seawal darjah tiga beliau sudah mula berniaga kerana beliau bercita-cita tinggi ingin memiliki segala-galanya seperti kereta, motosikal, dan rumah sendiri apabila dewasa nanti. Hal ini menunjukkan bahawa beliau merupakan seorang yang bermatlamat dan berwawasan. Beliau pernah bekerja di kilang, menjual pokok bongsai, dan bekerja di restoran makanan segera.
Beliau seorang yang suka cabaran, beliau memberitahu bahawa segala yang dilakukan adalah kehendak diri sendiri dan amat bersyukur kerana keluarganya sentiasa menyokong beliau. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda jurusan Pendidikan & Perniagaan di Universiti Sains Malaysia (USM), Penang. Beliau pernah menjadi cikgu selama 12 tahun di Sekolah Jenis Kebangsaan Pooi Lam, Perak. Walaupun beliau sudah ada pendapatan bulanan yang tetap sebagai guru, namun minat untuk berniaga tidak pernah terpadam (Sinar, 2016). Beliau seorang yang berwawasan kerana sanggup meletak jawatan cikgu untuk memberi tumpuan sepenuhnya terhadap perniagaan yang diusahakan.
Beliau menawarkan produk jenama Vida Beauty yang terdiri daripada sabun, krim siang, dan krim malam. Pada tahun 2010, beliau mengeluarkan minuman kesihatan iaitu Pamoga dengan harapan ingin melawan pasaran antarabangsa. Produk tersebut yang dihasilkan daripada gamat dan buah delima mendapat sambutan dan kekal sehingga hari ini. Selepas Pamoga dilancarkan, beliau membuat perancangan seterusnya dengan mengeluarkan minuman untuk pencerahan pada tahun 2013.
Pada 5 Ogos 2013, anak-anaknya terkorban dalam kebakaran di rumah pekerja syarikat. Perkara yang lebih menyayat hati ialah dua anaknya Eddie Zuhdi dan Edrie Zikri pergi mengadap Ilahi pada 25 Ramadan, iaitu lima hari sebelum umat Islam menyambut 1 Syawal (Abdullah, 2015). Beliau terlalu sedih hingga menjadi sugul dan menyepikan diri selama setahun lebih akibat daripada peristiwa tersebut. Namun begitu, beliau berjaya mengatasi segala-galanya.
Sekarang, Dr. Vida berniat untuk membina hotel bertaraf enam bintang yang bernilai RM280 juta. Dr. Vida bernamakan hotel ini sebagai Hotel Pamoga Qu Puteh The Red Warriors (PQPTRW) dalam satu usaha beliau menjadikan satu pasukan bola sepak itu lebih maju setanding dengan kelab bola sepak Eropah dari segi kemudahan. Hotel yang dilaporkan ialah setinggi 19 tingkat dan bakal dibina di tanah 0.7 hektar berhampiran dengan Stadium Sultan Muhammad IV di Kelantan. Hotel ini akan dilengkapi dengan kompleks sukan yang menyediakan kemudahan permainan tenis, boling, dan golf serta kafe dan masjid (Zainuddin, 2016).
Kesimpulannya, Dr. Vida merupakan seorang yang berwawasan kerana beliau mempunyai pandangan yang jauh tentang kemajuannya dan perkembangan perniagaannya pada masa depan.



KESANGGUPAN UNTUK BELAJAR DARIPADA KESILAPAN


Seorang usahawan yang berjaya sanggup menerima kegagalan dalam perniagaan sebagai satu keperluan untuk mencapai kejayaan. Seseorang usahawan akan dapat membelajari pengajaran supaya kesilapan yang sama tidak diulangi untuk menujuk ke arah kejayaan.
Sebagai contoh, Steve Jobs merupakan seorang yang sanggup belajar daripada kesilapan. Steve Jobs ialah seorang usahawan yang menarik kerana amat inovasi, tetapi juga kerana kemunculan beliau semula dari kegagalan (Demers, 2014). Steve Jobs lahir pada 24 Februari 1955 di San Francisco, California, USA. Pada tahun 1974, Steve Jobs diupah sebagai juruteknik di syarikat merekabentuk circuit board, Atari. Beliau mengasah kepiawaian tentang komputer di syarikat tersebut. Pada tahun 1976, Steve Jobs mengajak kawan lamanya Steve Wozniak untuk menubuhkan sebuah syarikat IT dengan logo terkenalnya iaitu epal putih yang tergigit. Syarikat itu ialah Apple. Steve Jobs memulakan pengembaraan beliau dengan visi ingin mengubah dunia.
Selama 10 tahun beliau dan kawannya bekerja keras untuk membina Apple. Akhirnya, Apple berkembang menjadi syarikat besar yang menguntungkan dengan jumlah pekerja mencapai 4000 orang. Pada tahun 1986, Apple mengeluarkan produk utamanya berupa komputer pertama iaitu Macintosh.
Semasa Steve Jobs umur 30, perbezaan visi antara pengarah dengan Steve Jobs menyebabkan Steve Jobs diberhentikan. Beliau telah dipecat dari syarikat yang dibina dan dibesarkan oleh beliau. Bagi ahli lembaga pengarah, keputusan ini adalah keputusan yang terbaik bagi Apple kerana menurut mereka, Steve Jobs terlalu panas baran dan keras kepala. Pengkhianatan ini sangat menyakitkan. Masa itu adalah masa Steve Jobs mengalami salah satu kegagalan pada kehidupannya.
Dengan menggunakan prinsip “kegagalan adalah hanya untuk diingatkan”, Steve Jobs membina syarikat lain iaitu NeXT. Syarikat tersebut juga ditutup akibat daripada isu perkakasan dalam produk. Akhirnya, bahagian perisian itu dijual kepada Apple, Steve Jobs kembali ke titik permulaan beliau (Hongkiat, 2013). Pada tahun1997, Steve Jobs kembali ke Apple sebagai CEO. Melalui mengeluarkan produk-produk seperti Ipod, Iphone, Ipad dan Icloud, Steve Jobs telah membuktikan kebolehannya dengan mencipta semual imej syarikat dan menaikkan jenama Apple ke tahap yang baru.



BUDAYA KETERBUKAAN



Salah satu ciri usahawan yang berjaya ialah bersifat budaya keterbukaan. Usahawan yang bersifat budaya keterbukaan boleh menerima budaya yang lain dan sesuatu yang baharu. Usahawan tersebut biasanya akan lebih berjaya daripada perniaga yang lain kerana boleh menerima pendapat orang lain. Usahawan yang bersifat budaya keterbukaan boleh memikirkan sesuatu idea yang baru dan berminda kreatif dan inovasi.
Sebagai contoh, Richard James, McDonald dan adiknya, Maurice James McDonald adalah peneroka Amerika yang awal terhadap makanan segera. Pada tahun 1948, mereka membuka restoran McDonald yang pertama di North E Street dan West 14th Street di San Bernardino, California. Peniaga Amerika yang bernama Ray Kroc ingin membeli rantaian dan menawarkan McDonald ke seluruh dunia (Kumar, 2012). Akhirnya, McDonald bukan sahaja menjual burger tetapi juga menjual minuman ringan, kopi, ayam, burger keju, kentang goreng, pencuci mulut, dan sebagainya.
McDonald merupakan satu simbol yang menuju ke hadapan dan berbudaya moden supaya negara yang berbeza mempunyai menu yang berbeza. Ray Kroc membuat penyesuaian dengan budaya tempatan termasuk menu, bangunan dan hiasan dalaman. Hari ini, variasi McDonald boleh didapati di lebih 65 negara (Entrepreneur, 2008). Ray Kroc menggunakan strategi localisasi iaitu mencipta dan memasarkan produk yang paling sesuai dengan sosio-budaya negara tersebut seperti rasa, status sosial, tahap pendidikan dan sebagainya. McDonald menawarkan menu yang berbeza mengikut budaya dan adat agama di negara-negara yang berbeza untuk menarik dan memenuhi permintaan pelanggan negara tersebut. Salah satunya ialah negara halal akan mempunyai burger yang halal dan negara yang tidak halal mempunyai makanan yang tidak halal. Sebagai contoh, budaya di negara India tidak membenarkan untuk menyembah daging lembu di negara mereka. Contoh yang lain ialah McDonald India mempunyai menu khas yang bernama McAloo Tikki yang dibuat oleh kentang dan croquette dalam McBun yang tempat lain tidak dapat mencari (Ward, 2014). McDonald di Filipina menawarkan McSpaghetti. Di Norway terdapat McLaks iaitu salmon sandwich. Di Jepun, ejaan McDonald ini telah ditukar kepada Makudonaldo untuk memudahkan orang Jepun mengucapkan dan dilafazkan.
Oleh itu, McDonald menunjukkan ciri-ciri budaya keterbukaan untuk melancarkan produk mereka disebabkan budaya yang berbeza. Mereka sentiasa mengubah idea mereka untuk memajukan perniagaan mereka supaya dapat berkembang dengan cepat dan baik.



BERORIENTASIKAN HASIL


Usahawan yang berorientasikan hasil akan berusaha untuk mencapai hasil dan matlamat yang ditetapkan dan memaksimumkan keuntungan. Usahawan akan melakukan kajian dan penyelidikan yang rapi sebelum memulakan perniagaannya. Mereka juga akan merancangkan dan menetapkan matlamat sama ada dalam jangka masa pendek atau jangka masa panjang supaya dapat mencapai hasil yang lumayan.
Contohnya, Jimmy Choo merupakan salah satu usahawan yang berorientasikan hasil. Pada tahun 1961, beliau berlahir di Pulau Pinang. Bapanya menjalankan perniagaan membuat kasut. Beliau telah mendapat pengetahuan mengenai teknik pembuatan kasut daripada bapanya semasa beliau masih kecil lagi. Pada umur 11 tahun, beliau menolong bapanya dan berjaya menghasilkan kasut pertama. Beliau pergi ke London untuk menyambung pengajian dalam bidang pembuatan kasut dan fesyen. Semasa tahun pertama beliau di London, bapanya menanggung perbelanjaannya tetapi beliau melakukan kerja separuh masa sebagai pencuci di restoran dan kilang kasut demi menampung pengajiannya dalam 3 tahun seterusnya. Selepas pengajiannya tamat, beliau membuka kedai kasutnya dengan menyewa sebuah bangunan bekas hospital yang telah ditinggalkan. Namun begitu, jualan kasutnya amat teruk. Setelah 4 tahun bertungkus lumus, rekaan beliau telah mendapat liputan di satu majalah fesyen terkenal di UK yang bernama Majalah Vogue. Selepas ini, nama Jimmy Choo mula dikenali oleh orang ramai. Namun begitu, jualannya masih merosot menyebabkan beliau sangat kecewa (Abdullah R. A., 2012).
Pada sekitar tahun 1990, mendiang Puteri Diana amat suka rekaan beliau semasa membeli kasut beliau. Sejak hari itu, Puteri Diana terus jatuh cinta terhadap rekaan Jimmy Choo dan nama Jimmy Choo terus melonjak ke pentas antarabangsa. Beliau telah mengasaskan Jimmy Choo Ltd bersama dengan Tamara Mellon, iaitu editor British Vogue pada tahun 1996. Pada April 2001, Jimmy Choo menjual pegangan 50% dalam syarikatnya dengan harga £ 10 juta untuk menumpukan kerjanya di Jimmy Choo Couture yang dihasilkan di bawah lesen Jimmy Choo Ltd.
Sekarang, jenama Jimmy Choo telah dikaitkan dengan kemewahan, ketulenan dan gaya. Hal ini telah menjadi kegilaan selebriti dan artis di seluruh dunia. Contoh pelanggannya ialah Katie Holmes dan Natalie Imbruglia. Ramai orang terkenal menempah dan memakai kasut beliau sehingga sepasang kasut wanita dijual sampai beribu-ribu US dollar. Kasut Jimmy Choo mula muncul dalam filem-filem terkenal Hollywood seperti In Her Shoes (kasut digayakan oleh Cameron Diaz) dan The Devils Wear Prada (kasut dipakai oleh Meryl Streep).
Selain daripada memantau syarikatnya, Jimmy Choo berperanan sebagai penyebar dan jurucakap. Apabila beliau berperan sebagai penyebar, beliau mengeluarkan memo tentang produk barunya, membuat promosi, memberi diskaun dan memberi perkhidmatan yang terbaik untuk menarik minat pelanggan. Sebagai jurucakap, beliau mengeluarkan kenyataan mengenai produknya di media massa, media cetak dan media elektronik. Jimmy Choo juga merupakan pembuat keputusan. Beliau perlu memikirkan apa yang terbaik terhadap syarikatnya, macam mana untuk menarik pelanggan ramai dan cara untuk mengekalkan kualiti barangan rekaannya. Beliau juga sebagai pengagih sumber kerana beliau akan membuat keputusan sama ada menggunakan sumber ke bahagian pengurusan, bahagian pemasaran dan bahagian kewangan.
Secara keseluruhannya, Jimmy Choo merupakan seorang usahawan yang berorientasikan hasil kerana beliau berusaha untuk mencapai matlamatnya.
                               


BERGERAK DALAM PASUKAN



Bergerak dalam pasukan boleh ditakrifkan sebagai usahasama untuk bergiat dan menjalankan tugas secara berpasukan. Pasukan hendaklah melibatkan setiap individu dalam membuat keputusan kerana setiap orang dalam pasukan mempunyai satu faktor yang menyumbang dalam operasi dan keputusan yang melibatkan perniagaan atau usaha. Tony Hseih memberikan gambaran yang jelas tentang cara beliau mengimplikasikan nilai bekerjasama dalam pasukan, iaitu melalui budaya syarikatnya.
Tony Hseih merupakan seorang usahawan muda yang memperkenalkan syarikat Zappos, sebuah syarikat yang memberi perkhidmatan kepada pelanggan dalam penjualan  kasut dan pakaian secara atas talian dan berpangkalan di Nevada, Las Vegas. Tony menyatakan yang mereka menjadikan budaya syarikat sebagai keutamaan mereka kerana perkara seperti memberi perkhidmatan pelanggan yang hebat atau membina jenama yang berkekalan akan berlaku secara sendirinya sekiranya satu budaya syarikat yang bersesuaian dapat diterapkan dikalangan pekerja. Tony Hseih menekankan dalam budaya sesebuah syarikat, kita hendaklah bekerjasama dalam menyelaraskan organisasi bersama ahli kumpulan yang lain. Oleh itu, Tony dan rakan kongsinya, Fred Mossler menemuduga sendiri pekerja-pekerjanya untuk memastikan budaya dalam syarikatnya berkekalan dan tidak diancam. Zappos mendefinisikan budaya syarikatnya dengan 10 nilai teras yang diamalkan oleh para pekerjanya. Tony Hseih menyatakan apa yang penting dalam menggerakkan budaya sesebuah syarikat adalah menerusi nilai teras tersebut dan menyelaraskan organisasi bersandarkan kepada nilai-nilai tersebut kerana  Tony percaya kuasa yang menggerakkan syarikat tersebut adalah melalui penyelarasan sesebuah organisasi dan tidak sepenuhnya terhasil melalui nilai-nilai yang diterapkan (Hennesser, p. 2009).


PROAKTIF



Salah satu komponen penting dalam bergiat sebagai seorang usahawan ialah dengan menanam nilai proaktif dalam diri, iaitu membina atau mengawal sesuatu situasi dengan menyebabkan sesuatu berlaku dan bukan hanya mengambil sesuatu tindakan setelah sesuatu berlaku. Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew, usahawan yang memperkenalkan motorsikal berjenama Honda di Malaysia.
Tan Sri  membawa jenama Honda dari Jepun apabila beliau ternampak sebuah motosikal Honda yang belum pernah diperkenalkan di Malaysia ketika bercuti di negara matahari terbit tersebut. Beliau percaya motosikal tersebut akan mendapat pasaran yang baik di Malaysia lalu memesan 12 unit motosikal menerusi syarikat Honda Motor Japan Limited. Masyarakat mentertawakannya kerana memperkenalkan motorsikal Honda di Malaysia kerana masyarakat menganggap motorsikal tersebut tidak berguna dan mudah rosak namun persepsi masyarakat tidak mematahkan semangatnya untuk memperkenalkan Honda di Malaysia sehinggalah Honda menjadi sebutan ramai pada tahun 1963.

  Kemampuan beliau untuk menghidu peluang pasaran baik terhadap kenderaan motosikal Honda dan mengambil tindakan awal dengan memesan 12 unit motorsikal Honda telah menjadikan jenama Honda tidak asing lagi di atas jalan raya Malaysia dan sebagai kenderaan bermotor ketiga terlaris di negara ini sejak tiga tahun lalu. Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew juga berjaya meyakinkan pengeluar kenderaan bermotor Honda untuk melantik beliau menjadi pengedar tunggal Honda di Malaysia (Utusan, 1999).

1 comment:

  1. Boleh saya tahu nama penulis blogger ni? Saya nk jadikan rujukan assignment. Thnkyou

    ReplyDelete