Sering kita melihat deruan motosikal
mencelah antara kereta di jalan raya. Namun jarang kita mengambil inisiatif
untuk mengambil tahu pembawa inovasi motosikal ke bumi Malaysia. Motosikal
Honda, adalah antara kenderaan bermotor dan bertayar dua yang terawal
diperkenalkan di Malaysia. Mendiang Tan Sri Dato Loh Boon Siew merupakan
individu yang bertanggungjawab membawa masuk motorsikal dari model Honda Boon
Siew ke Malaysia.
Dato Loh Boon Siew dibesarkan di Kampung
Hui, Daerah Fukian, yakni daerah yang dikenali sebagai antara kawasan miskin di
China pada suatu ketika dahulu. Mendiang tidak berpeluang melanjutkan pelajaran di peringkat
persekolahan sejak kecil atas faktor kemiskinan. Beliau melalui kehidupan yang
sukar apabila terpaksa mencari sumber pendapatan untuk menyara keluarganya
sejak berusia 12 tahun. Namun kerana minat yang mendalam terhadap perniagaan
pada usia 18 tahun, beliau sering memikirkan cara untuk mendapatkan peluang
berbuat demikian dan berjaya membuka kedai barang ganti kenderaan dan memiliki
40 buah bas selepas 7 tahun kemudian. Selepas Perang Dunia kedua tamat, Dato
Loh meluaskan perniagaannya dengan membuka kedai kereta terpakai dan menjadi
ejen pengedar beberapa jenis motosikal keluaran British (Flower & Lim, 2006).
Honda mula dikenali apabila pada tahun 1958
Dato Loh melawat Jepun untuk bercuti. Di Jepun beliau ternampak sebuah
motosikal Honda yang belum pernah digunakan di Malaysia dan berfikir mungkin
mendapat pasaran baik jika dibawa ke sini dan terus membuat perjanjian dengan
memesan 12 unit motorsikal. Tindakan beliau adalah antara langkah-langkah awal
yang diambil untuk memperkenalkan Honda di Malaysia.
Read more>>
Read more>>
Berani Mengambil Risiko
Mendiang Dato Loh merupakan seorang
usahawan yang berani mengambil risiko secara terbuka apabila mengusahakan
perniagaannya. Beliau dapat menilai potensi yang ada pada motosikal Honda yang
dilihatnya ketika bercuti di Jepun. Menurut Utusan Online(1999), Dato’ Loh mengejar motosikal Honda yang
dilihatnya di Jepun hanya untuk melihat dengan lebih dekat ciri-ciri yang ada
pada motosikal terbabit. Dato’ Loh merasakan
motosikal Honda akan mendapat pasaran yang baik di Malaysia kerana berpendapat
motosikal Honda yang mempunyai saiz yang kecil dan ringan sesuai diperkenalkan untuk
orang Asia yang ratanya berbadan kecil sekiranya dibandingkan dengan motosikal
buatan Eropah. Dato’ Loh mengambil risiko dengan memesan sebanyak 12 unit
motosikal Honda untuk dibawa pulang ke Malaysia. Beliau juga menjual motosikal
tersebut kepada rakan-rakannya tanpa memperolehi untung untuk melihat tahap
permintaan terhadap motosikal Honda di Malaysia.
Proaktif
Nilai
proaktif yang terdapat pada mendiang Dato’ Loh dapat dilihat apabila beliau
mampu untuk menghidu peluang pasaran baik terhadap kenderaan motosikal Honda
dan mengambil tindakan awal dengan memesan 12 unit motorsikal Honda telah
menjadikan jenama Honda tidak asing lagi di atas jalan raya Malaysia dan
sebagai kenderaan bermotor ketiga terlaris di negara ini sejak tiga tahun lalu.
Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew juga berjaya meyakinkan pengeluar kenderaan
bermotor Honda untuk melantik beliau menjadi pengedar tunggal Honda di Malaysia.
Berwawasan
Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew juga merupakan
usahawan yang berwawasan di mana beliau berfikiran jauh apabila melibatkan
perniagaan yang ingin diusahakannya. Ini dapat dilihat dengan terbinanya kilang
motorsikal yang terletak di Mak Mandin agar jualan dan permintaan terhadap
motorsikal dapat dipenuhi secara konsisten supaya motorsikal Honda masih dapat
dikeluar dan dijual di Malaysia sekiranya berlaku masalah di Negara Jepun Ini juga secara tidak langsung dapat
mengurangkan kos jualan akibat cukai import yang dikenakan terhadap setiap
motorsikal yang diimport terus dari Jepun.Walaupun Boon Siew Sdn Bhd telah
berjaya menjadi sebuah syarikat yang terkenal dan disegani di dalam bidang
permotoran, Dato Loh mengambil keputusan untuk tidak menyenaraikan Boon Siew
Sdn Bhd di Bursa Malaysia. Sehingga hari ini, Boon Siew Sdn Bhd masih lagi
menjadi sebuah syarikat Sendirian Berhad. Ini secara tidak langsung dapat
menjamin kestabilan syarikat kerana pegangan saham syarikat adalah terhad
kepada keluarga Dato Loh atau pihak yang berkepentingan dengan Dato Loh sahaja.
Berorientasikan Budaya
Selepas negara Malaysia mendapat
kemerdekaan pada tahun 1957, budaya sosial rakyat pada ketika itu mula berubah.
Rakyat Tanah Melayu mula mengenali motosikal oleh penjajah yang berkuasa ketika
sebelum kemerdekaan tetapi motosikal yang berjenama Norton dibawa masuk
penjajah tidak sesuai dibawa oleh ornag di Tanah Melayu atas faktor saiznya
yang tidak bersesuaian dengan saiz tubuh badan orang di Tanah Melayu yang
rata-ratanya kecil. Tan Sri Loh Boon Siew telah sedar akan masalah perubahan
sosiobudaya ini lalu mengambil peluang memperkenalkan ‘motosikal cub’, iaitu
sejenis motosikal keluaran Honda yang lebih kecil dan ringan sekiranya
dibandingkan dengan Norton. Jelas disini
bahawa Dato Loh merupakan seorang yang bermenitik beratkan perubahan dalam
budaya masyarakat di Malaysia.
Memberi perhatian
Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew mengawasi pola
utama pendapatan dan perubahan pola perbelanjaan pengguna kerana sebarang
perubahan sama ada dalam bentuk positif dan negatif di dalam pembolehubah utama
ekonomi seperti kadar faedah, pola pendapatan, kos hidup, simpanan dan pinjaman
akan memberi kesan terhadap pasaran setelah menyedari persekitaran ekonomi juga mempengaruhi kuasa
beli pengguna dan corak perbelanjaan (Flower & Lim, 2006) . Contohnya, syarikat
Honda Jepun iaitu Honda Motor Co Ltd melihat Malaysia adalah sebuah negara yang
akan berkembang dan mempunyai pasaran yang besar. Oleh itu, Honda telah
melantik Boon Siew Honda Sdn Bhd sebagai pengedar tunggal motosikal Honda di
Malaysia.
No comments:
Post a Comment